Jag är en harkrank

Det är mörkt ute. Kväll rent av. Jag har fått sällskap i min ensamhet. Det är en harkrank. Och jag. Den flög in genom mitt öppna fönster. Jag var inte på min vakt. Den verkar retad. Den snurrar på bra däruppe. Runt runt. Ibland nästa på mig. Jag hukar mig så att vi inte krockar. Jag och kranken. Den verkar ha något otalt med taket.  Jag berättar för Jocke på msn-programmet att jag har en krank inomhus och att den har problem med tak. Han säger att den är takig. Det är ett skämt. Vilken skojare han är. Jocke. Nu störtar den snart tror jag. Jag får rätt. Nu ligger den och snurrar på golvet. Den måste ha slagit i huvudet för många gånger. Jag tittar på.

Snart krankar den nog inte mer. Kranken.  
 

Arten heter tydligen Crane fly på engelska. En flygande lyftkran direkt översatt. Jag läser att den liknar myggan. Men är mycket större. Jaha.


Nu är den borta. När jag släppte fokus från kranken för att förkovra mig i dess vetenskap, tog den till flykt. Jag blir osäker. Jag börjar söka efter den. I skåp, kyl, frys, under säng och soffa, men ingenstans hittar jag kranken. ”Är dom farliga?”, frågar jag Jocke. Han säger att dom exploderar vid impakt. Jag vet att han valsar. Jag kan mer om krankar än han tror. För att jag läser. 

Nu blir det  för mycket text. Jag slutar att läsa.

Vi är nog rätt lika ändå. Jag och kranken.


Kommentarer
Postat av: Ralvin

never loved nobody fully
Always one foot on the ground
And by protecting my heart truly
I got lost in the sounds
I hear in my mind
All these voices
I hear in my mind all these words
I hear in my mind all this music

And it breaks my heart
And it breaks my heart
And it breaks my heart
It breaks my heart

And suppose I never met you
Suppose we never fell in love
Suppose I never ever let you kiss me so sweet and so soft
Suppose I never ever saw you
Suppose we never ever called
Suppose I kept on singing love songs just to break my own fall
Just to break my fall
Just to break my fall
Break my fall
Break my fall

All my friends say that of course its gonna get better
Gonna get better
Better better better better
Better better better

I never love nobody fully
Always one foot on the ground
And by protecting by heart truly
I got lost
In the sounds
I hear in my mind
All these voices
I hear in my mind all these words
I hear in my mind
All this music
And it breaks my heart
It breaks my heart
Breaks my
Heart
Breaks my heart

2006-08-03 @ 21:14:35
Postat av: Karin

Tackar för tipset ang. klisterlappen från IKEA. En sådan ska jag införskaffa innan nästa katalog skall kånkas ut! Som tur har hade historian ett lyckligt slut denna gång, läs den spännande uppföljaren på bloggen. Haha. /karin

Postat av: Axelandra

tja, härlig blogg du har :)

2006-08-07 @ 13:41:11
URL: http://axelandras.blogg.se
Postat av: Camilla

Kjellvander var lika bra som alltid, men segare än vanligt. Berodde säkert på publiken delvis.

2006-08-07 @ 15:16:56
URL: http://www.starmastermilla.blogg.se
Postat av: Karin

Jag hade glömt dem, harkrankarna. Extremt ömtåliga.
Jag och min harkrank, jag och min fördom.
Bena går sönder hela tiden. Bara man tittar på dem.

De är inte farliga. Bara stora och yviga, för att vara insekter.
Kanske är de som fördomar, jag vet inte, måste fundera på det.

2006-08-08 @ 13:28:48
URL: http://karinstensdotter.blogg.se
Postat av: Anonym

jag gillar diktjaget väldigt mycket, det tycks mig att jag läst om honom tidigare.

2009-04-13 @ 20:43:10
URL: http://svartaregndroppar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback