En gång hade jag en brevvän

Det var på Åland i början av 90-talet. Jag var på semester med familjen. Vi bodde i en stuga vid en camping. Jag vet att man svänger vänster på vägen efter färjan. Eller mitt minne säger att det var så. Det stämmer säkert inte.


 

På den tiden var det i vilket fall stentufft med arkadspelhallar. Det var min orubbliga uppfattning. Och våran camping hade en hall, eller hall och hall, det var snarare ett skjul, ett ombyggt utedass. Jag tyckte det var ynkligt. Spelen var en katastrof. Det som fanns var flipperspel från medeltiden, och enarmade banditer från nått konkursbo ur nån börskrasch.


 

Det jag försöker beskriva är att det var botten, och naturligtvis hade en annan camping i närheten en ombyggd laggård till spelhall. Den var väldigt modern i jämförelse. Jag gick hela dagar och fantiserade om videospel och drömde mardrömmar om vad jag missade. Vi åkte förbi den rätt ofta. Jag tjatade på bäst jag kunde, föreslog att jag och min bror skulle få gå dit någon kväll istället för att göra familjegrejer. Det blev nobben. Mor resonerade säkert att det var för långt och vi var minsann alldeles för små.


 

Ingen demokrati där inte, trots att jag och min bror båda rösta för idén, alltså 2 röster mot mor och far som höll ihop. 2 mot 2 totalt, ändå bestämde dem vuxna. Å andra sidan hade varken jag eller brorsan rösträtt än. Detta, i mina ögon, orättvisa beslut gjorde hursomhelst att jag surade till en stund. 


 

Men efter några dagar av enformiga familjeaktiviteter släpptes vi lösa i den stora spelhallen. Äntligen. Neonljusen förtrollade mina små ögon och under en energisk timme släppte jag loss. Jag sprang, spelade och tittade på andra som spelade. Det var en höjdare som var alldeles för kortvarig. Farsan fick myror i baken, vilket han alltid får när andra gör saker som han ogillar, och jag och bror tvingades in i en ny familjetristess. Det var bara att acceptera, in i mörkret igen. Livet gick knappt vidare.


 

Men arkadspelen är inte själva poängen med den här berättelsen. Jag tänkte berätta om min första och enda brevvän. Jag har inte sparat några brev, jag skrev knappt något när jag sent omsider svarade, jag var världens sämsta brevvän och det fanns säkert stora brister i mitt skrivande. Jag har inte brevvännens namn kvar i minnet, men minnet säger att han hade krulligt blont hår. Och att han kanske var från Motala, eller så var han värmlänning. Nått var det!


 

Jag träffade i alla fall den där killen på campingen mitt i den tyngsta perioden av familjeaktiviteter. Det var en ljuspunkt. Jag har för mig att vi spelade fotboll, fiskade, kollade på Familjen Macahan på våran svartvita tv och köpte en 2liters Coca Cola som vi delade på.

Colan har jag starkast minne av. Det var kväll, och vi fick inte gå längre än till campingens kiosk. 12,50 har jag för mig att drickan kostade, något vi hjälpte att skrapade ihop till alla tre: jag, min bror och den blonda killen.


 

När semesterveckan led mot sitt slut, bytte vi adresser och sa att vi skulle höras brevvägen. Det var praxis att göra så då, och våra mödrar insisterade. Nuförtiden hade man på sin höjd bytt Messenger-id. Men det fanns inte då. Vi skulle skriva brev.


 

Den totala summan av växlade brev stannade vid 3, 2 skickade av blondisen och 1 av mig och min bror. Eftersom jag är storebror borde jag ha tagit större ansvar för att hålla kontakten, så min bror kan inte beskyllas. Jag tar på mig allt.


 

Av någon anledning, som jag nu glömt, berättar jag detta. Jag vet inte om berättelsen har någon egentlig poäng eller om den går att relatera till något överhuvudtaget. Det jag vet är att den är en del av mig, något personligt. Så håll till godo, det kanske inte sker igen.


 
(Jag undrar om han inte hette Tor).

Kommentarer
Postat av: Frida

Man blir så glad när man läser din blogg. Den är så.. mysig!
Ha det bra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback