Ensam en lördagskväll

Jag tittar på American splendor. Bra film. Den där Harvey Pekar är allt en sorglig skepnad. En ensamhetens och sorglighetens riddare.

 

Dyster. Negativ. Han har det tufft. Varje dag är en kamp för honom. Men han är inte en sån som döljer sitt svårmod. Inte en sån som sluter sig i ett skal. Onej. Han uttrycker sig oavbrutet. Spyr ur sig cyniska utläggningar till höger och vänster. Lite hursom. Mest på jobbet och med kompisen Combs. Men Combs verkar bara lyssna med ett halvt öra. Han säger mest "aha", "okej" eller "hmm" och verkar mer intresserad av sina illustrationer.

 

Sen händer något. Combs flyttar till en annan stad. Gör sig ett liv på att teckna.

 

Medan Harvey stannar.

 

Han spenderar mycket tid i sin lägenhet. Men verkar även sköta sitt jobb som arkivarie.

 

Harvey verkar inte göra så mycket i lägenheten, ligger i sin soffa och känner sig tung, riktigt deprimerad.

 

Ibland går han ut och funderar. Tittar på andra människor som gör saker. Lyssnar och observerar. Sen går han hem och skriver. Till slut blir det till en serie om hans liv. En serie om hans vardagsbekymmer. Om oreda och trassel. Och allt vad det innebär.

 

Jag drar en lärdom av Harvey. Det gäller att vända och vrida på det liv man har. Hur mörkt och ynkligt det än må vara så kan det fortfarande komma något gott ur det.

 

Och det tänker jag på en stund när jag sitter här. En lördagskväll. Ensam. I min lägenhet. I livet. I tiden.


Kommentarer
Postat av: Beundrarinna

Du är intressant. Nu har du fått dig en unik beundrarinna på halsen. Fortsätt...

2007-09-30 @ 02:12:22
Postat av: Sofia

Jag missade början av filmen och såg bara sista halvtimmen. Ja, man lär sig så länge man lever. Både av negativa och positiva upplevelser. Förtillfället är det "mörkt och ynkligt" hos mig.

Postat av: anna

nu har jag fastnat i din blogg en stund och här tänker jag fortsätta fastna.
kram

2007-09-30 @ 11:23:04
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Sandra

Njaaaa... vaddå skriver å skriver, rätt så sporadiskt tycker jag.
Vi ser fram emot din bok här!!!
Så se till att få tummen ur.
Kram

2007-10-01 @ 15:41:08
URL: http://chaddemadde.blogg.se
Postat av: Johannes Jäger

Du finner ett anslag. Din ton slår an, inte undra på att du fått en beundrarinna.
Men vem är jag att "kritisera" - i meningen urskilja - vad som står på spel.
vänligen J Jäger
Ps. bok på gång? hm....spännande

2007-10-02 @ 12:57:22
URL: http://becqon.blogg.se/
Postat av: Magnus

Beundrarinnan: Jag är usel på att hantera krav. Det är något jag jobbar på. Var dag.

2008-03-01 @ 11:32:56
URL: http://timetokillistimetospill.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback