Kafka mot Bukowski

Läser Bukowskis Postverket. Den tog över efter att jag slängt Kafka i väggen. Idén att bli förvandlad till en insekt är suggestiv som tanke, men genomförandet är stelt och oengagerande. Därför lämnar jag Kafkas ensliga grådaskiga rum och går ut i nyårsnatten, där Bukowskis prosa lyser upp himlen. Jag vänder en av litteraturhistoriens storheter ryggen, jag vet, det kan inte hjälpas. Det är så jag känner just nu.

Det fancinerar mig att läsa om hur Bukowskis alterego Chinaski tilltalar sin chef Stenskalle och hans okonstlade sätt att berätta vilket skitjobb det är att dela ut posten i ur och skur. "Man blev tvungen att hoppa över fyra eller fem av lådorna på första rundan, och sen nästa gång man kom dit var lådorna proppade med post, och själv stank man, svetten rann medan man körde ner posten i säckarna. Nog blev jag knullad alltid. På Johnstones [Stenskallens] vis."

Kafka mot Bukowski, som när man bytte hockeykort i mellanstadiet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback