Böcker med egna liv

Filmen Ninth gate rullar för mina ögon. Soffan tar som vanligt emot mig med öppen famn. Det är sent och den har saknat mig hela kvällen.

Polanskis film har någonting gemensamt med en bok jag nyligen läst, Vindens skugga. Huvudpersonerna sveps in i böckernas mystiska mantel. Det visar sig att böcker kan vara farligare än man tror och deras nyfikenhet kostar dem närapå livet. I Vindens skugga bränner en vanskapt gestalt böcker för att förinta spåren av författaren Julian Carax. Medan Ninth gate ryktas vara en bok skriven i samröre med djävulen själv, kraftfull nog att frambringa mörkrets furste i egen röd person.

Berättelserna målas upp i trånga europeiska gränder med gåtfulla antikvariehandlare. Båda skildringarna inkorporerar som sagt djävulen, vilket fängslar och fascinerar mig. Med alkohol i blodet och en natt som denna, är jag ett lätt byte. Ska jag somna till en film, får det bli den här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback