The Vapors – Turning japanese

I en reklam för nåt nytt tv-program hör jag den flappande basen till The Vapours Turning japanese. Förutom att det är en rätt svängig låt så fastnar jag för texten. Vad är det de sjunger egentligen? Turning japanese. Att han förvandlas till japan. Först får jag för mig att texten handlar om en kille som sitter hemma med brustet hjärta. Tittar på fotot av sin älskade japanska brutta och önskar att hon var där.

 

I've got your picture of me and you
You wrote "I love you" I wrote "me too"
I sit there staring and there's nothing else to do

 

Glatt konstaterar han att fotot är i färg, och uttrycker sin förtjusning över hennes utseende.

 

Oh it's in color Your hair is brown
Your eyes are hazel And soft as clouds

I often kiss you when there's no one else around

 

Men första versen hinner knappt ta slut innan man anar oråd. Att han kysser henne när det inte är någon annan i närheten? Antagligen fotot. För några rader ner kläcker han ur sig att han gärna skulle ha en miljon foton av henne i sin cell. Ha avslöjad!


I've got your picture, I've got your picture
I'd like a million of you all round my cell

 

Han fortsätter på fotospåret.

 

I want a doctor to take your picture
So I can look at you from inside as well


Sakta i backarna. Ska en doktor ta kort på hennes insida? Tror inte han menar röntgen. Man kan börja ana varför han sitter bakom lås och bom.

 

Nåväl, alla har vi våra egenheter. Han tänder på inälvor och hjärnhalvor.  

 

Sen kommer den underliga refrängen. Han förvandlas till japan. Tror han. Någonstans här inser jag att det inte är en vanlig fängelsecell: han har hamnat på hispan, mentalsjukhus. Stackarn.

 

I'm turning Japanese
I think I'm turning Japanese
I really think so
Turning Japanese
I think I'm turning Japanese
I really think so
I'm turning Japanese
I think I'm turning Japanese
I really think so
Turning Japanese
I think I'm turning Japanese
I really think so

 

Refrängen tuggar på. Det går upp för mig att det kanske är kärlek ändå. Han går upp i henne så mycket att två blir en. Han blir hon. Men det kostar honom friheten. Romeo och Julia med en Hannibal Lecter-tvist.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback