Finsk kofot till tvättmaskin

- Vasadu? Försökte han öppna tvättmaskin med kofoten? frågade jag.

 

- Ja, han har inte behövt använda den förut, sa Janne

 

- Så han hade precis köpt en ny i järnhandeln och ville prova om den fungerade eller vad? undrade jag.

 

- Nä, den har vi haft ett tag, svarade Janne.

 

- Kanske inte så ofta man använder kofoten i och för sig, sa jag.

 

- Kofoten? Nä… tvättmaskin, sa Janne.

 

- Tvättmaskin? frågade jag.

 

- Ja… alltså han hade inte behövt tvätta förut, förklarade Janne.

 

- Men gubben är ju pensionerad. Har han sprungit runt i smutsiga paltor hela livet? skojade jag.

 

- Glöm inte bort att han är uppvuxen på finska landsbygden. Fruntimren tvättade fortfarande nere i bäcken när han fällde sin första älg. Det var så det var uppdelat. På den tiden var männen inte ens kunniga nog att skratta åt jämställdhet. Dessutom gick inget sönder. Syrran stoppade honom, berättade Janne.

 

- Vad höll han på med egentligen?, frågade jag.

 

- Alltså syrran anade först oråd när hon hörde honom svära därinne. Sen när han kom ut ur garaget mumlandes förstod hon att nåt var i görningen. Du vet ju hur farsan är, fortsatte Janne.  

 

- Jo jag vet. Men varför låta honom tvätta från början? undrade jag.

 

- Morsan har stuckit, svarade Janne.

 

- Stuckit?, sa jag.

 

- Ja, hon stod inte ut längre. Hon sa bara att hon gjort sitt här, sa Janne. 

 

- Tråkigt att höra. Kommer hon tillbaka, frågade jag.

 

- Nä verkar inte så, sa Janne.

 

- Det var värst, sa jag.

 

- Nämen du nu måste jag lägga på. Ska lära farsan stryka. Sen ska jag hålla högläsning ur SCUM-manifestet. Han ser så illa också, sa Janne och la på.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback