En timme och tjugosju minuter in på min födelsedag (Att fylla år - del fyra i experimentserien ”jaget”)

Idag fyller jag år. Jag blir 25år gammal. Så insiktsfullt. Jag har tänkt på olika sätt man kan fira sin födelsedag. En person jag känner åt 30 burkar konserverad ananas. Han mådde dåligt efter det. Jag vill inte må dåligt på min födelsedag. Jag vill må bra. I närheten av där jag bor finns det en grill/kiosk som har öppet dygnet runt. Jag går dit. Jag tror stackaren som jobbar där också bor där. Jag skymtade ett kök när jag kollade in bakom disken. Jag tror inte han mår så bra av att jobba där. Men jag vet inte säkert. Det stod en man före mig i kön. Han grymtade högt och åt en korv. Sen fick han en korv till. När han fått den andra korven började han gå därifrån. Han hade svårt att gå. Tur att han inte verkade ha så långt hem. Jag hoppas han hittar hem. När det blev min tur hade jag redan tagit mina varor. Detta köpte jag:

En flaska Haiwa. Lämnar jag tillbaka flaskan får jag en krona i pant.
En glass med ett lejon på. Den har igen pinne.
En glass med lakrissmak. Den har en pinne.
En strutglass. Den har heller ingen pinne.
En schweizernöt. Den var dyr.

Det blev 80 kronor.

Jag sa aldrig att det är min födelsedag till de jag träffade. De kanske inte bryr sig. Jag vet ju inte när de fyller år. Det kanske är idag.  

Nu är jag hemma. Jag dricker min Haiwa och tänker på min födelsedag. Jag mår bra. När jag kom hem hade Magnus skrivit ”ha den äran” på msn-programmet. Han vet att jag fyller år idag. Han är smart. Jag skrev tack tillbaka. Msn svara: Det gick inte att leverera följande meddelande till alla mottagare: tack.
Men jag vill inte leverera mitt tack till alla mottagare utan bara till Magnus. Konstigt. Jag får tacka honom senare. Dumma msn-program.

Nu dricker jag Haiwa igen. Det är en god dricka. Den bryggs tydligen i Sverige. Det tror jag för att det finns en svensk flagga på flaskans klisterlapp. Så bra.

Ni undrar säkert vart glassarna tog vägen. De åt jag i smyg. Ibland är jag lurig.

Nu tittar jag på schweizernöten. Den är stor. Det står något på finska på sidan. Jag antar att det handlar om chokladen. Men det skulle lika gärna kunna stå grattis på födelsedagen. Jag inbillar mig att det står så. Nu försöker jag tacka, igen. Det lyckas.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är ju underbar! Jag har spenderat kvällen med att läsa igenom alla dina blogginlägg

2006-10-01 @ 22:20:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback