"Den bästa boken du inte kommer läsa i år"

 

(Jag minns att jag sprang)

 

Hans syster Bethany hade försvunnit igen, och när föräldrarna tynade bort i respirator efter en bilolycka, gav sig Smithy Ide ut på en lång cykelfärd, bara för att han kände för det.

 

Till en början sov han under bar himmel, i diken och på majsfält, tills Norma skickade honom pengar. Smithy kunde då köpa tält och vettiga kläder för att klara resan tvärs över hela kontinenten, öst till väst.

 

Jag älskar den här typen av skönlitteratur, den om människor i kris, människor i existentiellt uppbrott, människor på väg någonstans. För det har jag lärt mig, att det viktigaste inte är var man kommer ifrån utan var man är på väg.

 

Låt det inte bli som Stephen King skrev i sin krönika, "den bästa boken du inte kommer läsa i år ", för den är helt klart läsvärd. Men enbart innan den blir film, innan Hollywood förvränger den, innan de trycker ner i den amerikanska drömmen-genren. Så läs den innan det är försent. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback