Inspirerande om att se och memorera

Hittade den här förunderliga berättelsen om två påhittiga grabbar. Sann eller inte, spelar kanske mindre roll för den är helt klart läsvärd.

 

Evanston, där jag växte upp, var ett torrlagt ställe. Om man ville ta en drink fick man bege sig till Skokie eller ner till Howard street, gatan som delade Evanston och Chicago. Min vän Bob Bean och jag uppsökte ofta Howard street. Det fanns inget annat för oss att göra eftersom vi båda på den tiden var kortvuxna, tjocka och finniga och inte hade någon som helst framgång hos det motsatta könet, och dessutom fanns det gott om krogar på Howard street som serverade en öl även om man inte var tjugoett fyllda. Eller ens nitton, för den delen.

 

En kväll satt vi på en bar när Bob sa:

”Titta ner i golvet en stund.”

När jag följt hans uppmaning frågande han:

”Hur många kassaapparater finns bakom baren?”

”En”, svarade jag.

”Tre”, sa han. ”Lyft inte blicken. Hur många människor finns det förutom vi i den här lokalen?”

”Tolv”, svarade jag.

”Åtta”, sa han.

Och det var början på en lek som vi av och till roade oss med i över tre år.

 

Vi steg in i baren, beställde en öl och ägnade exakt tio minuter åt att titta oss omkring, studera och memorera alla tänkbara detaljer. Efter tio minuter tittade vi ner i golvet och började ställa frågor till varandra.

”Hur många stolar finns det här inne?” ”Hur många fönster?” ”Hur många steg är det från entrén till bardisken?” ”Vilken ögonfärg har bartendern?” ”Hur ser taket ut?”

 

Efter några månader hade vi blivit så bra på det att det var svårt för oss båda att ställa frågor som den andre inte kunde besvara.

 

”Hur många flaskor finns det i baren?”  ”Beskriv varenda tavla och skylt på väggarna.” Vilka belopp var inslagna på kassaapparaterna när vi steg in?”

 

När vi så småningom lade ner leken fanns det inget vi inte visste.

 

”Säg namnet på varenda flaska som finns bakom baren.” ”Hur full är varje flaska? Halvfull? Kvartsfull? Trekvartsfull?”

 

Vi behärskade det faktiskt till fullo.

 

”Hur många lameller finns det i persiennerna i det främre fönstret?” ”Beskriv varenda person som är här inne i detalj.” ”Hur många glas och flaskor står det på vart och ett av borden?”

 

Vi hade upptäckt seendets magi.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken fantastiskt mysig historia. blir sjukt inspirerad att prova.



lite av ett baader-meinhof-fenomen som träffade mig där: satt precis och tittade på en bok i hyllan som handlar om mnemonics som är minnesverktyg och i den talas det mycket om att träna i vardagen.



förresten ska jag se Glasvegas i Götet i sommar.



have an ice night!

Postat av: Magnus

Kul med Glasvegas. Det var fenomenalt bra på cirkus. Försök vara beredd från början. Dom sparar inte direkt på krutet. Full fräs.

2009-05-14 @ 22:16:52
URL: http://timetokillistimetospill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback