Det i dunklet tänkta

Jag kliver in efter jobbet.

 

Jag går in i badrummet bara för att. Jag vandrar in och ut ur köket, in sovrummet och sen vardagsrummet, tittar mig omkring, allt verkar okej, stegar runt lite till innan jag känner mig hemmastadd.

 

Jag sätter mig i fåtöljen, lägger upp benen på bordet och öppnar en öl. Jag vet redan vad kvällen har att erbjuda. Ni vet sömnlös vän och allt det där.

 

Jag ser på teve, urskiljer rörelser, ljus, mörker, men ser egentligen ingenting. Jag döljer något. Men inte ens gud vet vad.

 

Sen vet jag inte vad som händer. Jag slumrar till.

 

Men bara så där slås ytterdörrens upp. Charles Bukowski kliver in.

 

Jag blir stel, alldeles mållös.

 

- Va… Charles Bukowski. Är inte du död? Nähä, inte det.

 

Jag bjuder honom på en öl. Han slår sig ner i soffan.

 

Vi tittar på varandra, har egentligen inget att säga.

 

- Jag gillar dina böcker, stammar jag fram.

 

- Du är inte ensam grabben.

 

- Nej, det är klart.

 

Jag tittar på honom, söker trevande hans blick. Han ser mest ut i luften.

 

- Vad gör du här? Har du kommit för att berätta att allt blir bra i slutet, frågar jag.

 

- Sånt vet jag inte ett skit om, säger han.

 

- Men vad gör du här då?

 

Han svarar inte. Han tittar på min öl och sen på mig.

 

Jag ser frågande på honom. Han tar en klunk av sin öl.

 

Vi sitter så en stund. Undviker varandras blickar. Jag trummar lite på låren. Bukowski sitter bara där.

 

Jag reser mig ur fåtöljen. Går fram till Bukowski. Jag öppnar armarna som för att ge honom en kram. Han ser förvånat på mig.

 

- Vad sysslar du med pysen? frågar han.

 

- Jag tänkte ge dig en kram.

 

- Ähh… fan, jag skiter i det här, muttrar Bukowski.

 

Det sista jag ser är hans ryggtavla när han stegar ut samma väg han kom. 

 

Jag sätter mig i fåtöljen och försöker förstå vad som just hänt. 


Kommentarer
Postat av: Lisa

En liten tänkare, ser jag! Trevligt! Har alltid fått höra att jag är det med, men min blogg präglas inte av mina djupa tankar precis? Ha en trevlig helg!

Postat av: Magnus

Vet inte hur det framkommer i det där inlägget att jag är en tänkare. Men tack ändå.

2009-02-17 @ 17:07:53
URL: http://timetokillistimetospill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback